DevOps metodológia: szerver-infrastruktúrával kapcsolatos tanácsok

Manapság egyre inkább divatos a DevOps metodológia a szerver infrastruktúra fejlesztéseknél. A DevOps lényege, hogy minimalizáljuk a szerverek kiépítésének és fejlesztésének az idejét és költségét.

A nem is olyan távoli múltban még komoly problémákat és jelentős minőségbeli eltéréseket okozott, hogy az egyes vállalatok és szolgáltatók eltérő módon fejlesztették a szervereiket, megoldásaikat.

A klasszikus szerverparkok emiatt nagyon egyediek voltak és ezáltal komoly kitettséggel bírtak egy-egy fejlesztő felé. Éppen ebből adódóan, ha valami tönkrement, akkor nehéz volt újra megvalósítani az eredeti állapotot vagy duplikálni a bonyolultabb konfigurációkat más fejlesztők részéről.

Természetesen a hátrányoktól eltekintve nagyon sokat lehetett a régi idők szervereinek kiépítéséből tanulni, viszont manapság más idők járnak.

Mi az a DevOps és mi a lényege?

A rövidítés a Development (szoftver fejlesztés, Dev) és az Operations (tevékenységek, Ops)-ból tevődik össze és úgy lehet magyarul meghatározni, hogy a fejlesztés során inkább a végfelhasználói élményre és minőségre koncentrálunk, ezáltal könnyebb meghatározni azon irányelveket, amelyek dominálnak a fejlesztésben.

A DevOps viszont a gyors és nagy hatékonyságot biztosító, ügyfélközpontú építésre összpontosít. A felhasználók igényeit tartja szem előtt, mint a Doclernet is a szerverhoszting (és a többi) szolgáltatása során.

Mire érdemes figyelni a szerver infrastruktúra kiépítése során?

Manapság az átlagos cégek részéről bőven nincs annyi idő és pénz a hosszas kísérletezésre a teljesen egyedi szervermegoldások esetében, mint régen. Ha pedig az igények azonosak, vagy nagyon hasonlóak, akkor a fejlesztésnek se kell igazán egyedinek lennie.

Érdemes azonban odafigyelni, hogy a szerver infrastruktúra kiépítse során az egyszerűsítés és automatizálás ne menjen a minőség rovására. Ha ugyanis az üzemeltetők elsiklanak lényegi dolgok felett, ha később problémájuk származik belőle, akkor nem, vagy külön erőforrás ráfordítását követően fogják csak felismerni annak okait.

Persze az automatizálás kifejezetten szükségszerűnek mondható, hiszen az ügyfeleket manapság jellemzően nem érdekli az, hogy ha valami nem működik, akkor annak mi az oka, hanem inkább az fontos számukra, hogy mikor fog működni.

A DevOps és az automatizálás ebben is nagyon sokat segít, mert a legtöbb hiba eleve nem jön elő szoftveres okokból – a hardveres hibákat meg ugyanúgy gyorsan és szakszerűen lehet elhárítani, mint eddig is.

A „kézműves” szerverek kora leáldozott tehát, ami egyszerre veszteség és nyereség – akár az autók esetében. Az biztos viszont, hogy teljesen egyedi szervert a jövőben is lehet építtetni, ám a cégek nagy többsége számára éppen úgy megfelel a DevOps alapján fejlesztett szerverek, ahogy autóflottát sem egyedi építésű sportkocsikból állítanak össze.